Таксономія Блума та її
модифікації
Коли учитель готується до уроку, то він, як правило, ставить певні
педагогічні цілі, яких хоче досягти протягом одного уроку, або циклу уроків. Як
перевірити, чи досягнуті поставлені цілі? Цим питанням займаються багато років
провідні педагогічні діячі.
Однією із класифікацій
педагогічних цілей є Таксономія Блума, яку запропоновано
групою вчених під керівництвом Бенджаміна Блума в 1956 році, який написав в
тому ж році книгу «Таксономія Освітніх Цілей: Сфера Пізнання».
Таксономія Блума пропонує класифікацію завдань,
які встановлюють педагоги учням, і, відповідно, цілей навчання. Вона ділить
освітні цілі на три сфери: когнітивну, афективну і психомоторну. Ці сфери можна
приблизно описати словами «знаю», «відчуваю» і «творю» відповідно. Усередині
кожної окремої сфери для переходу на більш високий рівень необхідний досвід
попередніх рівнів, що розрізняються в даній сфері. Мета таксономії Блума - мотивувати педагогів фокусуватися на
всіх трьох сферах, пропонуючи, таким чином, найбільш повну форму навчання.
З появою феномена Web
2.0 інтерес до Таксономії Блума спалахнув з новою силою. Виявилося, відома
піраміда може вмістити не тільки опис дій учнів, а й продуктну форму результату
цих дій. Причому, продукти ці в цифровий час мають зовсім новий вигляд - не
списаних олівцем паперових "робочих листів" або розфарбованих
яскравими малюнками аркушів ватману з "газетою по проєкту", а
мультимедійних презентацій, відео, подкастів, схем і діаграм, виконаних за
допомогою комп'ютера.
Вчителі, намагаючись
осмислити, як вбудовуються нові інструменти і нові продукти в їх систему
навчання, зайнялися малюванням.
Деякі з них
намагаються знайти веб-сервіси, що відповідають кожному рівню піраміди, а деякі
стали розвішувати сервіси на "гілках" Дерева Блума.
Ще одне цікаве
представлення - Таксономія Блума та веб-інструменти за допомогою можна досягти
ті, чи інші цілі:
Таксономія Блума у вигляді кола з переліком
веб-сервісів:
Дуже цікаво вона представлена у вигляді дерева
«Ромашки» Блума
А також у вигляді кубика
Щоб розпочати роботу з
даною методикою, нам знадобиться паперовий куб, можна також придбати
пластмасовий, на гранях якого буде написано:
Назви. Чому. Поясни.
Запропонуй. Придумай.
Поділись.
Спочатку формулюється тема уроку, котра
повинна містити коло запитань, на які доведеться відповідати. Далі вчитель
кидає кубик. Грань, яка випала вкаже: котрого виду питання слід поставити. 3
цього слова і починатиметься запитання. Прийом розвитку критичного мислення
особливий тим, що пропонує ставити найрізноманітніші запитання.
Назви. Блок найпростіших запитань. Учневі неодхідно лиш відтворими
свої знання. Пропонується назвати явище, колір, предмет, термін, героя та інше.
Чому. Цей блок питань
формулює причинно - наслідкові зв'язки. Потрібно описати процеси, що
відбуваються з предметом, явищем і інше.
Поясни, даний блок запитань -
уточнюючі. Допомагають розкрити проблему з різних ракурсів та зосередити увагу
на всіх деталях заданої проблеми.
Запропонуй. Учень повинен запропонувами своє бачення проблеми,
ідеї. Має пояснити, як застосувати те чи інше знання на практиці для вирішення певної
ситуації.
Поділися. Запитання даного блоку
призначені для активізації мислення учнів. Вчать аналізувати, протиставляти.
Тобто, зосередити увагу учня на відчуття та емоції викликаних даною темою.
Використання кубика Блума на уроках української
літератури
Тема: «Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»
Тема: «Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто Тисяч»»
Немає коментарів:
Дописати коментар